Archive Pages Design$type=blogging$meta=hide

.

Cara Jimat Wang - Bawa Bekal Makanan ke Pejabat/Sekolah

Perasan tak, makin ramai yang datang ke pejabat bawa bekal sekarang ni? Kos makan dikedai makin meningkat sekarang, selain tu ...

Cara Jimat Wang - Bawa Bekal Makanan ke Pejabat/Sekolah


Perasan tak, makin ramai yang datang ke pejabat bawa bekal sekarang ni?

Kos makan dikedai makin meningkat sekarang, selain tu harga barang pun melonjak naik.

Dengan cara masak sendiri dan bawa bekal, memang boleh berjimat sebenarnya, sebab sendiri pernah cuba.

Bayangkan kalau makan tengah hari belanja RM5 seorang, kemudian makan malam RM30 (untuk kes suami isteri berkerja dan 2 orang kanak-kanak)

Untuk 20 hari berkerja, kos makan tengah hari untuk seorang dan makan malam bersama pasangan dan anak adalah berjumlah RM700. Jumlah ni pada kiraan kami adalah kos purata untuk keperluan dapur selama 1 bulan 15 hari.

Apa salahnya tukarkan RM700 tu kepada bekal ke pejabat, ke sekolah anak dan makan malam. Kalau masak sendiri kos bahan mentah untuk sebulan purata RM500+, jadi kita boleh jimat mungkin RM200+ sebulan dgn cara ni. Ini anggaran kasar je, tapi untuk keluarga bersaiz 2 dewasa 2 kanak kanak memang inilah kos belanjanya.



Masak sendiri bawa bekal boleh buat?
Pasti ramai yang cakap, tak sempat lah, nak kena keluar awal pagi dan balik lewat malam, jalan jammed.

Ya, memang betul pun, nak bersiap pergi ke pejabat, nak masak, nak hantar anak ke taska pula.. kalut jadinya.. pastu balik kerja kena masak makan malam pula... habis dah tenaga seharian..

Itu realiti yang kita rasa. Biasanya macam tu lah.,.

Perasan tak dalam hidup seharian, sebenarnya kita beli masa orang lain. Dalam kes ni, RM700 kita sebenarnya beli masa tukang masak kedai. Oleh sebab kita nak sampai awal di pejabat, kita beli masa tukang masak RM5 setiap hari untuk makan tengah hari. Balik kerja kita bayar masa kedai masak makan malam kita lagi RM30.

Kalau mampu takpa tiada masalah, tapi kalau gaji ngam ngam cukup makan, sampai bila boleh bertahan? Nanti harga barang naik lagi, duit belanja makan makin naik, gaji tak naik, makan tetap makan. Macam mana nak buat?

Kena lah masak sendiri walau susah macam mana sekalipun.. bukan tak boleh buat, boleh sebenarnya. Kita rasa susah sebab bukan kebiasaan/habit seharian.

Bawa bekal ke pejabat dapat masak 1 lauk dan 1 sayur pun ok sebenarnya, set masa memasak maksimum 30-45 minit. Sambil sambil tu bersiap keperluan ke pejabat dan keperluan anak ke taska. Kalau perlu bangun awal, bangunlah lebih awal.

Kalau nak masak lebih cepat, jimat 60% masa memasak daripada biasa, campak campak tekan butang tinggalkan biar masak sendiri.. gunakan periuk tekanan noxxa. Periuk ni boleh bantu kita memasak.

Dengan fungsi delay timer, kita boleh masukan beras dan air sebelum tidur dan nasi masak pukul 4am waktu kita bangun. Celik mata, nasi dah siap, kita cuma masak lauk je lepas tu, campak campak, tutup periuk, tekan butang masak kemudian pergi iron baju atau mandi..10 minit je lauk siap..Kemudian masukan sayur, set button dan biar, 5 minit lepas makeup sayur siap.

Periuk noxxa mampu lakukan, ini bukan dongeng. 60% penjimatan masa memasak, itu sebab kenapa ramai yang pilih periuk tekanan noxxa. Sisters tak nak ke ada masa untuk diri sendiri? Bila kita ada masa sendiri, kita boleh fokus kepada perkara penting yang lebih besar faedahnya.


COMMENTS

Name

aglio olio air fryer xl ayam panggang ayam penyet ayam telur masin bawa bekal makanan bil api periuk noxxa bil elektrik periuk noxxa bubur ayam bubur pedas buku resepi buku resepi noxxa cara buat popcorn cara guna periuk noxxa cara jimat wang cara membuat popcorn daging black pepper daging masak lada hitam fungsi delay timer Gadget garrett popcorn how to make popcorn ikan kembung ikan masak kicap ikan sardin iron philips iron tekanan philips kek kek marble ketam masak cili ketupat segera kos periuk noxxa laksa utara lokasi kedai amway malaysia maggi kari masak 3 rasa masak black pepper masak nasi beras masak tiga rasa mee segera mushroom soup homemade nandos nasi dagang nasi impit noxxa noxxa electric multifunction pressure cooker Noxxa Pressure Cooker noxxa pressure cooker review paras air beras percuma periuk ajaib noxxa Periuk Noxxa periuk noxxa percuma periuk noxxa rosak periuk tekanan noxxa popcorn popcorn time potato wedges pressure cooker noxxa pulut kuning puri tomato rendang masak hijau repair periuk noxxa resepi resepi air fryer resepi ayam resepi ayam penyet resepi bubur resepi daging resepi ikan resepi ikan berlada resepi ikan sardin resepi ikan siakap resepi kek resepi kek marble resepi kentang resepi ketam resepi laksa resepi masak kicap resepi masak udang resepi masakan udang resepi mee resepi mushroom soup resepi nasi resepi nasi dagang noxxa Resepi Noxxa Resepi Periuk Noxxa resepi pizza resepi pop corn resepi popcorn resepi pulut resepi pulut kuning resepi rendang resepi rendang ayam resepi sos resepi spaghetti resepi sup resepi tauhu resepi tauhu berlauk resepi udang resepi western seafood aglio olio setting periuk noxxa siakap tiga rasa Soalan Noxxa sos peri peri spaghetti blackpepper spaghetti carbonara sup cendawan tauhu berlauk Tips tomato tomato puree wedges kentang
false
ltr
item
Resepi Periuk Noxxa: Cara Jimat Wang - Bawa Bekal Makanan ke Pejabat/Sekolah
Cara Jimat Wang - Bawa Bekal Makanan ke Pejabat/Sekolah
https://1.bp.blogspot.com/-A1TKflMGI3Y/VrIx2-WOCRI/AAAAAAAAAqY/-8yNZWDybHg/s400/bawa%2Bbekal%2Bke%2Bpejabat%2Bsekolah.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-A1TKflMGI3Y/VrIx2-WOCRI/AAAAAAAAAqY/-8yNZWDybHg/s72-c/bawa%2Bbekal%2Bke%2Bpejabat%2Bsekolah.jpg
Resepi Periuk Noxxa
http://periuknoxxa.blogspot.com/2016/02/cara-jimat-wang-bawa-bekal-makanan-ke-pejabat-sekolah.html
http://periuknoxxa.blogspot.com/
http://periuknoxxa.blogspot.com/
http://periuknoxxa.blogspot.com/2016/02/cara-jimat-wang-bawa-bekal-makanan-ke-pejabat-sekolah.html
true
4088582426114235242
UTF-8
Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago